Tuesday 28 December 2010

Pilinszky János: Elég

A teremtés bármilyen széles,
ólnál is szűkösebb.
Innét odáig. Kő, fa, ház.
Teszek, veszek. Korán jövök, megkésem.

És mégis olykor belép valaki
és ami van, hirtelenűl kitárúl.
Elég egy arc látványa, egy jelenlét,
s a tapéták vérezni kezdenek.

Elég, igen, egy kéz elég amint
megkeveri a kávét, vagy ahogy
"visszavonúl a bemutatkozásból",
elég, hogy elfeledjük a helyet,
a levegőtlen ablaksort, igen,
hogy visszatérve éjszaka szobánkba
elfogadjuk az elfogadhatatlant.


london #6, 2009


3 comments:

. said...

Ha -esetleg- ezeket nem ismerné:
- 9 Pilinszky fotó
- Pilinszky fényképei (fotók róla és tőle)
- Szurdi András kisfilmje melynek egyik szerepét Pilinszky alakította

Paszkal said...

Egyiket sem ismertem, köszönöm az ajánlót! Nekem csak a Beszélgetések Pilinszky Jánossal van meg.

. said...

Én sem ismertem ezeket, ezért volt nagy meglepetés és öröm.
Gondoltam, megosztom.
A filmet a PIM videótárában előzetes egyeztetések után meg lehet nézni. (Szépen kell kérni) :)

És ami könyv nagyon jó még, a Bogyay Katalin szerkesztette In memoriam Pilinszky.
Nem is értem, mért van belőle ennyi példány az antikváriumokban, amikor rengeteg jobbnál jobb (és fontos) visszaemlékezés olvasható benne.